With support from Global Affairs Canada, JHR has been training journalists since June 2020 to counter COVID-19 misinformation in 12 countries across sub-Saharan Africa and the Middle East. The Mobilizing Media to Fight COVID-19 program is set to run for another year, up till February 2023, with a further $700,000 contribution from GAC enabling us to train 200 more journalists.

Phase II activities have kicked off with media training in Tunisia, focused on building awareness about the national vaccination strategy among media professionals. In collaboration with Tunisia’s Ministry of Health, JHR organized an online workshop for 20 journalists and media managers from such outlets as Mosaïque FM, Elyssa FM, Radio IFM and online news site Kashfmedia.

Facilitated by National Vaccination Campaign member Dr Riadh Dakhfous, the training session aimed to equip the media to help counter vaccine hesitancy by providing easy-to-understand, credible, science-backed information about Covid-19, particularly for the most vulnerable audiences.

According to the representative of the Ministry of Health, “Today in Tunisia, the population is showing significant reluctance towards vaccines and a significant decline in vaccination rates has been observed. The media has an important role to play in the vaccination strategy against Covid-19. We are, therefore, present to help and guide.”

The session allowed journalists to discuss anti-Covid-19 vaccination attitudes, the vaccination progress made so far, and issues related to vaccine access, particularly those faced by vulnerable groups like the rural populations and migrants from south of the Sahara.

According to Dr Dakhfous, 13 million doses of vaccines have been administered in Tunisia since the detection of COVID-19 in March 2020. He shared that 80% of those aged 40 and over and 75% of those aged 18 and over have been vaccinated. “The rates remain very low in sub-Saharan Africa where only 10% of people are vaccinated,” he said.

En Francais:

En collaboration avec le Ministère de la Santé de la Tunisie, JHR a organisé une session de formation en ligne de plus de 20 journalistes et responsables médias de la radio et de la presse en ligne (Mosaïque FM ; Elyssa FM ; IFM et le site web Kashfmedia)  sur la Stratégie Nationale de Vaccination et de lutte contre la Covid-19 en Tunisie.

Facilitée par Dr Riadh DAKHFOUS, membre de la Campagne nationale de Vaccination, cette formation vise à outiller les médias pour contribuer à réduire les réticences actuelles à se faire vacciner contre la Covid-19 à travers l’information scientifique, crédible, simple à comprendre et à être acceptée par la population notamment chez les catégories les plus vulnérables.

Selon le représentant du Ministère de la Santé, « aujourd’hui en Tunisie, il existe des réticences très importantes chez la population et un fléchissement important de la vaccination contre la Covid-19. Les médias ont un rôle à jouer et leur place est importante dans la stratégie de vaccination contre la Covid-19. Nous sommes donc là pour aider et orienter main dans la main ».

Durant une heure entière d’orientation, cette session a permis aux journalistes et responsables de médias de discuter et d’échanger sur la situation de la vaccination anti-Covid-19 ; les progrès réalisés ; les besoins à couvrir ; les insuffisances liées à l’accès aux vaccins notamment par les catégories les plus vulnérables, les populations rurales et les migrants venus du Sud du Sahara.

Depuis l’apparition de la Covid-19 en mars 2020 en Tunisie, « 13 millions de doses de vaccins ont été utilisées ; 80% des 40 ans et plus et 75% des 18 ans et plus ont été vaccinés. Les taux restent très faibles en Afrique sub-saharienne où 10% de personnes sont seulement vaccinées » selon Dr Riadh DAKHFOUS, facilitateur de la session de formation et membre de la Campagne Nationale de vaccination en Tunisie.

Cette activité de formation des journalistes s’inscrit dans la mise en œuvre de la phase 2 du Projet « Mobiliser les médias pour lutter contre la Covid-19 en Tunisie » exécuté par JHR et financé par Global Affairs Canada.